Monday, October 13, 2008

Si penipu...

Dalam kehidupan seharian kita, adakah anda mengetahui samada seseorang itu berkata benar atau tidak. Sudah tentu kita tidak ketahui jikalau kita tidak mengetahui cara-caranya. Disini saya ada terbaca sebuah artikel berkaitan si penipu iaitu sebuah artikel yang ditulis oleh SifuPTS di www.universitipts.com.

Semakin banyak tanda-tanda di bawah dilakukan, semakin serius dustanya.

(i) Tangan memegang-megang leher dan tengkuk (ataupun tengkuk baju).
(ii) Mata terkelip-kelip lebih laju daripada biasa.
(iii) Bibir terkatup lebih rapat daripada biasa.
(iv) Bercakap dengan ayat yang terputus-putus.
(v) Tercari-cari perkataan. “Urmm… anu… anu…”
(v) Membuat pembetulan pada apa yang tadi dipercakapkannya. (Macam kesSaifool tersalah sebut tarikh sewaktu bersumpah dalam masjid KualaLumpur).
(vi) Mata tidak mahu memandang orang yang didustai (ataupun tidak mahu memandang tepat pada kamera).
(vii) Menyorokkan tapak tangan.

Kata Puan SiPTS lagi, “Saya juga pakar menangkap penipu (selepas banyak kali terkena tipu,saya pun bersungguh-sungguh belajar dengan membeli dan membacabuku-buku tentang tanda-tanda (traits) orang cuba menipu.”.

Selain itu, kita juga dapat mengesan benar atau tidak berdasarkan anak mata si penipu. Apabila ditanya atau disoal sesuatu perkara anak matanya sentiasa diarahkan atau digerakkan sebelah kanan. Maklumat ini diberitahu oleh seorang pensyarah saya dan saya cuba menggunakan teori ini, ternyata ianya boleh digunapakai. Daripada anak mata juga dapat mengesan pergerakan fizikal dan isi hati seseorang.

Selamat mencuba...

No comments: