Sunday, February 21, 2010

SABUN TAHAN MENGANTUK???



Salam kepada semua pembaca.

Entri saya kali ini ingin berkongsi ilmu dan pengalaman saya sebagai pengguna dan penjual sabun... Seperti nama sabun diatas, ia memang benar dan tiada yang benar melainkan yang benar-benar belaka. memang itulah jolokan gelaran bagi sabun ini. Tahan mengantuk..

Sabun Karbon yang menakjubkan, membersih kulit secara lembut. Menghilangkan kegatalan dan bau dengan hanya satu mandian. Kelebihan ion negatif dengan sinar infra merah jauh memberi lebih kesegaran serta mengembalikan tenaga.


KEISTIMEWAAN SABUN TAHAN MENGANTUK

.
SABUN KARBON sungguh menakjubkan. Membersih kulit secara lembut. Menghilangkan kegatalan dan bau dengan hanya satu mandian. Kelebihan Ion Negatif dengan Sinar Infra Merah Jauh memberi lebih kesegaran serta mengembalikan tenaga.
.
"TERIK MATAHARI yang mengandungi ultraviolet memberi kesan buruk pada kulit. Bertahun-tahun sebelum kesan sinaran itu terlihat dengan mata kasar, kulit sebenarnya telah rosak. Bila dibiopsi untuk melihat kerosakkannya, semua orang pasti akan segera melakukan berbagai cara untuk menghindari sinaran matahari". David Biro, Pakar Kulit New York.



KELEBIHAN DAN KEHEBATAN SABUN AQURA
.
Mengandungi:
.
1. AKTIF KARBON - mengeluarkan ion-ion negatif sebagai vitamin udara yang membantu hemoglobin di dalam darah untuk menggerakkan zat-zat dan menukarkannya dalam bentuk tenaga. Ia juga mengeluarkan F.I.R (Sinaran Infra Merah Jauh) yang terbukti dapat membantu meningkatkan tumbesaran dan kesihatan sel-sel hidup. Ia mengeluarkan jutaan getaran 'bio' seminit yang bertindak sebaik sahaja bersentuhan dengan kulit dan fungsi ini membantu memperbaharui sel-sel kulit sambil melindungi kulit dari kesan penuaan. Cecair karbon diperbuat terutamanya daripada asid pyrogeneous yang asli. Asid ini mempunyai sejarah yang lama dan diketahui oleh kesan sterilisasinya. Ia telah digunakan berabad lamanya sebagai agen sterisasi, penghapusan bau dan juga dalam perubatan bagi masalah usus. Apabila ditambah ke dalam air, kesan antiseptik, kesan antibengkak dan antialergi akan mengecutkan saiz molekul air dan mempercepatkan penyerapan ke dalam kulit.
.
2. NANO SILVER - KESAN ANTIBAKTERIA - bertindak secara agresif meresap hingga ke dalam liang roma dan menghalang bakteria dari berfungsi dan seterusnya membunuh. KESAN NANO SILVER - membantu membersih kulit secara menyeluruh dengan lebih optima. Ia berkesan untuk menangani masalah jerawat dan resdung selain dapat meninggalkan kesan kesegaran pada kulit dengan lebih lama.
.
3. MINYAK KELAPA SAWIT - digunakan sebagai agen pembersih yang berbuih lebih berkrim. Kaya dengan GLYCERIN, asid lemak yang baik dan tinggi kandungan Vitamin E. Antara kelebihan Vitamin E :
.
- berfungsi sebagai antioksidan dan melindungi sel kulit.
- meningkatkan keanjalan kulit.
- membantu mengatasi masalah stress.
- membantu mengatasi masalah kulit kemerahan.
- membantu masalah kulit kering/menggelupas.
- meningkatkan kesuburan kulit.
- mencegah risiko kanser kulit.
- sesuai untuk kulit sensitif.
.
4. TIADA PLUMBUM - sememangnya sabun AQURA tiada unsur plumbum. Bahan plumbum yang terdapat dalam bahan kosmetik boleh menjadikan kulit kasar dan menyebabkan muka kelihatan cepat tua selepas umur 30 tahun.
.
5. TIADA HYDROQUINONE - Sabun AQURA juga tiada bahan hydroquinone. Bahan hydroquinone digunakan untuk proses mencuci gambar. Ia diadun secara meluas dalam pelbagai jenama kosmetik sebagai agen pemutih kulit yang menyebabkan kulit semakin nipis dan mengelupas. Jika tidak digunakan selama beberapa hari kulit menjadi hitam dan bertompok. Berpotensi mendapat kanser kulit.
.
6. TIADA MERKURI - Sabun AQURA tidak mengandungi bahan seperti merkuri. Merkuri yang berlebihan dalam kosmetik boleh mengakibatkan kelemahan organ penting tubuh seperti sistem saraf, buah pinggang dan mata. Ia juga mengakibatkan gangguan hormon dan sukar tidur.
.
7. MENJIMATKAN - Sabun AQURA mengandungi bahan sebagai pembersih, pelembab dan penyegar. Hanya dengan menggunakan sabun ini kita tidak perlu berbelanja lebih untuk kulit kembali licin dan gebu. Ia sungguh menjimatkan. Kenapa bayar lebih!

Apakah fungsi-fungsi sabun AQURA ini?? untuk mengetahuinya, saya akan post kan entri pada waktu yang lain... Ia memang berkesan...

Fungsi Sabun Karbon Aqura:

- Mencerahkan kulit dengan lembut.
- Menghilangkan kegatalan dan bau badan.
- Menyegarkan untuk jangka masa panjang.
- Menghilangkan jerawat.
- Melambatkan proses penuaan.
- Pencuci bebas klorin.
- Mengurangkan Ekzema.
- Anti keradangan.
- Membunuh kuman.

Siapakah yang patut menggunakan Sabun Karbon Aqura?

- Pemandu jarak jauh
- Pemandu profesional
- Pekerja tiga syif
- Pelajar
- Golongan profesional yang memerlukan tumpuan penuh terhadap kerja mereka
- Mereka yang mudah mengantuk
- Pengawal keselamatan

Bilakah anda patut memakai Sabun Karbon Aqura?

- Sebelum memulakan perjalanan jauh.
- Sebelum menghadiri mesyuarat atau kuliah panjang.
- Sebelum memulakan projek yang memerlukan anda memberi perhatian penuh.
- Selepas makan tengahariyang mengenyangkan.
- Sebelum memulakan kerja syif malam.
- Sebelum pergi ke sekolah, kolej atau universiti.
- Sebelum memulakan ulangkaji peperiksaan.

INGIN KETERANGAN LEBIH LANJUT SILA HUBUNGI :

Helmi di talian 012-7207185/0197867437
atau
melalui email helmey_87@yahoo.com

UNTUK MEMBUAT TEMPAHAN DAN PEMBELIAN

Dapatkan 2 ketul sabun yang berharga RM10 setiap satu.

CARANYA :
Bank In duit Rm 20 ke akaun

MOHD HELMEY BIN MD ISA
Maybank : 151427125279

Kemudian SMS ke no 0197867437/0127207185
AQ-Nama Bank- RM20 - Nama pembeli - Alamat - Tarikh - Masa Bank In

hantar ke 0197867437/0127207185 untuk penghantaran pada esok hari.

contoh;
AQ MBB RM20 mohd helmey md isa jpj 16 kg pt yusof pt sulong bt pahat johor 22/02/10 03.15pm

Tuesday, November 17, 2009

FAMILI Saat menilai cinta

BISMILLAH..

Salam.

Percintaan dan kasih sayang adalah merupakan suatu perkara yang tidak boleh dinafikan kepentingannya dalam kehidupan setiap insan. Setiap perkara yang kita hadapi di masa lampau adalah merupakan suatu pengalaman. Disini ada beberapa maklumat yang dapat kita kongsikan bersama.

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan

Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.

Wednesday, October 21, 2009

Tangisan wanita

Salam...

Nak tahu kenapa wanita mudah menangis??? ini ceritanya...

Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya, “Ibu, mengapa ibu menangis?”
Ibunya menjawab, “Sebab ibu adalah perempuan, nak.”

“Saya tidak mengerti ibu,” kata si anak.

Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. “Nak, kau memang tak akan mengerti√Ę€¦”

Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. “Ayah, mengapa ibu menangis?”
“Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,” sang ayah menjawab.

“Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.”

Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, “Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?” Dalam mimpinya dia merasa seolah-olah mendengar
jawapannya:

“Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.

Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar.

“Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.
Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..?

“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

“Dan akhirnya, Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah “air mata kehidupan.”

5 sebab wanita mengalirkan air mata.

Bismillah dan salam semua...

Tahu kenapa wanita suka sangat menangis??? Haa, tu lah dia. Kata sesetangah orang mengatakan , air mata tu adalah senjata wanita??? Betul ke??? Ermmm… ada betulnya.. kadang-kadang ramai lelaki mengeluh tentang sikap wanita yang sukar difahami dan dijangka. Sekejap suka… tapi bila 1jam selepas tu.. tetiba pulak masam, muncung. Kadang-kadang sampai marah-marah lagi. Tak tahu lah apa puncanya. Bila ditanya, mandiamkan diri. Menyebabkan si lelaki, kekasih atau suami kebingungan, dan berasa keliru. Dipujuk tak berhsail pulak tu.
Secara fitrahnya, memang itu lah sifat manusia yang bergelar wanita. Mudah untuk mengalirkan air matanya. Tetapi pengaliran air mata itu bukan lah tanpa sebab. Apa-apa yang berlaku mesti ada sebabnya. Saya ada membaca buku MW. Katanya ada 5 sebab.

1. Factor hormon.

Sewaktu memasuki pra menstruasi, wanita cenderung kepada bersikap lain daripada yang kebiasaannya. Seringmarah-marah, sukar kawal emosi dan sangat sensitive dengan hal-hal yang bersangkutan dengan perasaan dan hati. Ish8… memang susah kalau dah jadi macam ni.. nak pujuk pun dah tak tau macam mana lagi kan… kesian si lelaki.. hahahaha.

2. Ingin memanipulasikan keadaan.

Hal sebegini tak tahu lah sama ada benar atau tidak. Tetapi ianya ada betulnya juga. Apa tidaknya. Air mata tu kan adalah senjata wanita. Kadang-kadang ia dilakukan untuk menarik rasa simpati dan uasaha untuk menutupi kesalahan daripada pasangannya agar tidak rasa kecewa atau marah-marah dengannya. Maklumlah, sesetengah lelaki ni, susah kalau tengok perempuan menangis. Kelamkabut dibuatnya. Wahahahaha.. ada juga seseteangahnya hanya untuk bermanja-manja dengan pasangannya.

3. Perasaan emosi

Ini merupakan salah 1 penyebab juga. Kadang-kadang ia bukan disebabkan perkara 1 dan 2 di atas, tetapi disebabkan factor ini. Banyak penyebab yang boleh merasakan emosi seperti kekecewaan, marahm sakit hati dan kesedihan. Biasanya bila bermasalah yang pada tahap kemuncak dan tak tahu nak meluahkan pada siapa, menangis adalah jalan penyelesaian untuk melepaskan sesak pada perasaannya.

4. Amarah.

Ada berbagai cara wanita mencurahkan rasa marahnya, antaranya adalah dengan menjerit, membebel tanpa henti, bersikap kasar, berdiam diri, dan ada juga yang menangis. Jika situasi sebegini berlaku, biasanya mereka ini inginkan diberi perhatian, didampingi dan keluhannya nak didengari oleh orang yang dikasihi. Dengan cara ini, membolehkan meredakan amarah mereka.

5. Terkenangkan sesuatu.

Hal sebegini semua orang lalui. Mengingati perkara silam samada suka atau pun sedah.

TETAPI…

Lelaki juga ingin dirinya difahami oleh wanita terutamanya orang yang dikasihi. Oleh itu, tiada salahnya wanita ini member perhatian kepada pasangannya terutamanya pada suami yang inginkan keadaan selesa bersama dengan isterinya. Tetapi yang penting masing-masing perlu saling memahami dan bekerjasama antara satu sama lain. Inilah yang dikatakan keluarga yang harmoni dan diberkati. Amin.. sama-samalah kita bermuhasabah diri…

Sunday, October 18, 2009

Kelam-kabut sindrom penyakit

Dysprexia umumnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar kerana ia melibatkan ketidakjajaran antara arahan dari otak dan pergerakan tangan atau kaki pada masa yang sama.


SIKAP kelam-kabut mampu menyebabkan rutin harian kehidupan menjadi penuh bercelaru. - Gambar hiasan


SEIMBAS pandang, pelajar lelaki berusia 10 tahun yang dikenali dengan nama ringkasnya, Alim langsung tidak berbeza dengan rakan-rakan sebayanya yang lain sehinggalah guru sekolahnya kerap menegur tingkah lakunya yang suka melanggar meja dan kerusi secara sembrono.

Suatu hari, gurunya melihat koordinasi pergerakan Alim agak berbeza berbanding rakan-rakannya termasuk lambat dalam menyalin sesuatu yang ditulis di papan tulis, lalu akhirnya dia menyarankan agar Alim dibawa berjumpa pakar perubatan.

Diagnosis dan ujian yang dijalankan mendapati, tingkah laku kelam-kabut Alim itu sebenarnya berpunca daripada abnormaliti pada sistem motor dan saraf dalam tubuhnya.

Dikenali sebagai Dysprexia, penyakit ini umumnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar kerana ia melibatkan ketidakjajaran antara arahan dari otak dan pergerakan tangan atau kaki pada masa yang sama.

Pakar Runding Psikitri Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Nor Hamidah Mohd. Salleh menjelaskan, dysprexia yang banyak dihadapi kanak-kanak lelaki sebenarnya mampu dikesan dari awal lagi.

Gagal ikat tali kasut

“Dysprexia atau istilah mudahnya sindrom kanak-kanak kelam-kabut, merupakan satu keadaan yang tidak ubah seperti autisme, dylexia, dan kanak-kanak hiper aktif (ADHD).”

“Namun yang membezakannya ialah dysprexia melibatkan ketidakjajaran pergerakan motor anggota badan dan otak,” jelasnya.

Tambah Nor Hamidah, simptom awal dysprexia boleh dikesan pada setiap peringkat perkembangan motor bayi iaitu daripada merangkak dan berjalan.


INDIVIDU yang cantik dan seksi tidak terkecuali daripada mengalami dysprexia. - Gambar hiasan


Daripada perkembangan ini, pakar akan melihat sebarang abnormaliti yang wujud terutamanya dari aspek mengimbangkan diri, sensitiviti terhadap sentuhan dan pergerakan fizikal yang berterusan.

“Paling mudah untuk mengesannya ialah kanak-kanak tersebut sukar mengimbangi diri ketika berbasikal, mengikat tali kasut serta sering melanggar objek sewaktu berjalan,” ujarnya.

Pelakon remaja yang terkenal menerusi siri filem Harry Potter, Daniel Radcliffe sebagai contoh, merupakan salah seorang pengidap dysprexia. Meskipun, tidak mempunyai masalah untuk menghafal skrip filem-filem lakonannya, Radcliffe akan menghadapi masalah apabila mahu mengikat tali kasutnya.

“Disebabkan gagal melakukan perkara semudah mengikat tali kasut, saya melalui fasa kehidupan yang sukar ketika zaman persekolahan dulu,” ujarnya kepada akhbar Britain, Daily Mail.


NOR HAMIDAH MOHD. SALLEH


Kesukaran kawal pernafasan

Dalam pada itu, selain melibatkan pergerakan, Dysprexia Oral pula merupakan gangguan melibatkan ketidakjajaran perkembangan linguastik atau fonologi ketika bercakap.

“Masalah ini akan menyebabkan pesakit sukar mengawal organ pertuturan, membuat bunyi-bunyian, serta menyatakan perkataan secara berturut-turut termasuk membina ayat daripada perkataan,” jelas Nor Hamidah.




Bukan itu sahaja, mereka juga mengalami kesukaran mengawal pernafasan dan lambat dari segi perkembangan bahasa.

Bagi pengawalan koordinasi motor halus, ia mengakibatkan pesakit termasuk individu pada peringkat dewasa mengalami masalah untuk menulis dengan tangan.

Lebih malang, ketidakseimbangan koordinasi ini turut membuatkan pesakit sukar menjalani rutin harian seperti membutangkan baju, menggunakan sudu dan garpu serta membuka penutup botol.

“Koordinasi yang tidak simbang melibatkan saraf motor ini akan berterusan dan menyebabkan pesakit sering terlanggar objek, tidak kira kecil atau besar,” ujarnya.

Tambah beliau, kes terjatuh tanpa sebab, tidak dapat mengagak kedudukan objek serta gagal melakukan dua tugasan serentak juga merupakan sebahagian daripada masalah dysprexia.

“Ada kes yang lebih teruk, mereka sukar mengesan arah kanan atau kiri apabila mata ditutup serta terlupa pada pergerakan seterusnya ketika melakukan sesuatu seperti ketika sedang berjalan,” kata Nor Hamidah.

Tiada rawatan khusus

Menyentuh mengenai rawatan, Nor Hamidah menjelaskan bahawa tiada rawatan khusus bagi penyakit namun rawatan terapi dapat memperbaiki koordinasi pergerakan pesakit ini.

Nor Hamidah memberitahu, sekiranya dibiarkan begitu sahaja, kanak-kanak tersebut akan membesar dengan keadaan kurang keyakinan diri, pemalu, kurang matang dan sensitif.

“Disebabkan itu, kanak-kanak yang mengalami masalah tersebut perlu dibiarkan bermain dengan pasir, tanah liat termasuk memanjat serta berlari di taman permainan bagi melatih koordinasi dan sensitiviti pergerakan motor tubuh,” jelasnya.


Dipetik daripada kosmo

COKLAT!!!! Rahsia disebaliknya..


Salam dan selamat sejahtera...


Pernah merasai keenakan Coklat??? ummm. Sedappp.. Sesuatu bahan makan yang tidak asing lagi dalam hidup kita. Siapa yang tidak gemar memakan coklat??? Tiada bukan.. Coklat juga menjadi satu simbul tertentu dalam sesuatu perkara. Coklat sering dikaitkan dengan kekuatan dan stamina, tenaga dan kuasa serta kesihatan dan keceriaan. Menurut beberapa kajian terkini tentang coklat, bahan koko itu mampu bertindak sebagai antioksida yang baik untuk badan. Selain itu, coklat juga mampu menceriakan hari kamu. Menurut kajian keceriaan yang di lakukan ke atas wanita Oxford mendapati mereka yang menghidu haruman daripada minyak asli Cocoa Therapy menjadi ceria selepas beberapa minit menghidunya.

Penting juga diketahui ialah, secara umumnya ‘dark coklat’ mempunyai bahan yang amat berguna
pada kesihatan tubuh. Misalnya flavonoids dan polyphenol yang merupakan bahan antioksida yang
boleh menurunkan kadar kolesterol, mengurangkan tekanan darah, melindungi tubuh daripada pelbagai penyakit, serta membersihkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh, yang akhirnya boleh mengakibatkan kanser. Selain dari itu, coklat juga turut mengandungi theobromine dan caffeine yang boleh memberikan tenaga kepada tubuh.


Sebenarnya banyak khasiat yang terkandung di dalam coklat yang kita tidak ketahui.

Coklat untuk Gairah Seks dan Simbol Cinta
Alasan mengapa banyak orang memberikan coklat untuk orang tersayang adalah karena coklat sering dianggap sebagai makanan cinta. Hal ini disebabkan kerana coklat memiliki tekstur yang lembut dan akan lumat secara perlahan saat dikemam dalam mulut. Ini memberikan kesan sensual bagi orang yang memakannya. Selain itu, coklat dapat memberikan efek nyaman, rileks dan dapat meningkatkan gairah seksual.

Rasa nyaman yang ditimbulkan setelah menikmati coklat bukan hanya perasaan saja, kerana coklat mengandung ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak. Zat-zat inilah yang merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan membentuk perasaan yang selesa dalam diri seseorang. Selain itu, zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung yang membuat kita terjaga dan bersemangat. Efek ini juga boleh diperoleh dari kafein pada kopi atau teh. Manfaat lainnya dari theobromine adalah dapat meredakan batuk.

Terkandung pula phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira, meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta. Itulah alasan lain mengapa coklat sering diberikan sebagai hadiah tanda cinta.

Manfaat Coklat untuk Kesehatan
Coklat dengan kandungan kakao (biji coklat) lebih dari 70% juga memiliki manfaat untuk kesihatan, kerana coklat kaya dengan kandungan antioksidan iaitu fenol dan flavonoid. Dengan adanya antioksidan, ia mampu untuk menyerap radikal bebas dalam tubuh. Besarnya kandungan antioksidan ini adalah sebanyak 3 kali lebih banyak dari teh hijau, minuman yang selama ini sering dianggap sebagai sumber antioksidan.

Dengan adanya antioksidan, membuat coklat menjadi salah satu minuman kesehatan. Fenol, sebagai antioksidan mampu mengurangkan kolesterol pada darah sehingga dapat mengurangkan risiko terkena serangan jantung. Ia juga berguna untuk mencegah timbulnya kanser dalam tubuh, mencegah terjadinya stroke dan darah tinggi. Ada sesetangah pihak mengatakan bahawa dengan memakan coklat dapat mengurangkan berlakunya penyakit kanser payudara.

Coklat juga mengandung beberapa vitamin yang berguna bagi tubuh seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D, dan vitamin E. Selain itu, coklat juga mengandung zat dan juga nutrisi yang penting untuk tubuh seperti zat besi, kalium dan kalsium. Kakao sendiri merupakan sumber magnesium yang tertinggi. Jika seseorang kekurangan magnesium, dapat menyebabkan hipertensi, penyakit jantung, diabetes, sakit persendian dan masalah bulanan wanita yaitu pra menstruasi (PMS). Dengan makan coklat akan menambah magnesium dalam kandungan gizi harian yang menyebabkan meningkatnya kadar progesteron pada wanita. Hal ini mengurangi efek negatif dari PMS.

Coklat untuk Kecantikan
Manfaat lain dari coklat adalah untuk kecantikan, kerana antioksidan dan katekin yang ada di dalamnya dapat mencegah penuaan diri. Jadi makan lah coklat banyak-banyak unutk kurangkan penuaan. Hahahahaha..


Telah kita ketahui. Coklat juga sering digunakan sebagai ungkapan tanda cinta seseorang kepada orang yang dicintai. Tidak kurang juga dengan coklat sahaja dapat meluluhkan hati seseorang yang kita sayang. Sebab itu, banyak iklan coklat yang diterbitkan banyak berkaitan dengan mempamerkan kasih sayang dan percintaan terhadap seseorang. Untuk dijadikan sebagai hantaran juga tidak kurang pentingnya coklat ini, mesti sahaja ada rekaan yang berasaskan coklat. Oleh itu, apa salahnya untuk kita memberikan sebungkus coklat kepada pasangan kita, unutk menunjukkan yang kita amat menyayanginya. Itulah yang

Friday, October 16, 2009

hari terakhir ko k...

Salam dan selamt sejahtera...

Last week, nampaknye hari sabtu adalah hari ko k yang terakhir untuk pengajian aku..YAHOOOOO!!! seronok aku rasa.. Tapi yang paling aku seronok aku diberi peluang untuk mengambil gambar dengan menggunakan kamera DSLR. Lec ada lah juga mengajar serba sedikit tip2 mengambil photo yang baik... maklumlah ko k pun dah namanya teknologi media (grafik ads).. mesti lah kena belajar semua tu.. ye tak...


ni salah satu gambar rakan sekelas yang aku ambil. walau pun tak seberapa, tapi may be agak menarik juga..

ni seorang lagi..hehehe


ni suasana pengambaran dalam kelas ku..hahaha

n lastly gambar...


gambar satu kelas...heheheh

wassalam...