Wednesday, October 21, 2009

5 sebab wanita mengalirkan air mata.

Bismillah dan salam semua...

Tahu kenapa wanita suka sangat menangis??? Haa, tu lah dia. Kata sesetangah orang mengatakan , air mata tu adalah senjata wanita??? Betul ke??? Ermmm… ada betulnya.. kadang-kadang ramai lelaki mengeluh tentang sikap wanita yang sukar difahami dan dijangka. Sekejap suka… tapi bila 1jam selepas tu.. tetiba pulak masam, muncung. Kadang-kadang sampai marah-marah lagi. Tak tahu lah apa puncanya. Bila ditanya, mandiamkan diri. Menyebabkan si lelaki, kekasih atau suami kebingungan, dan berasa keliru. Dipujuk tak berhsail pulak tu.
Secara fitrahnya, memang itu lah sifat manusia yang bergelar wanita. Mudah untuk mengalirkan air matanya. Tetapi pengaliran air mata itu bukan lah tanpa sebab. Apa-apa yang berlaku mesti ada sebabnya. Saya ada membaca buku MW. Katanya ada 5 sebab.

1. Factor hormon.

Sewaktu memasuki pra menstruasi, wanita cenderung kepada bersikap lain daripada yang kebiasaannya. Seringmarah-marah, sukar kawal emosi dan sangat sensitive dengan hal-hal yang bersangkutan dengan perasaan dan hati. Ish8… memang susah kalau dah jadi macam ni.. nak pujuk pun dah tak tau macam mana lagi kan… kesian si lelaki.. hahahaha.

2. Ingin memanipulasikan keadaan.

Hal sebegini tak tahu lah sama ada benar atau tidak. Tetapi ianya ada betulnya juga. Apa tidaknya. Air mata tu kan adalah senjata wanita. Kadang-kadang ia dilakukan untuk menarik rasa simpati dan uasaha untuk menutupi kesalahan daripada pasangannya agar tidak rasa kecewa atau marah-marah dengannya. Maklumlah, sesetengah lelaki ni, susah kalau tengok perempuan menangis. Kelamkabut dibuatnya. Wahahahaha.. ada juga seseteangahnya hanya untuk bermanja-manja dengan pasangannya.

3. Perasaan emosi

Ini merupakan salah 1 penyebab juga. Kadang-kadang ia bukan disebabkan perkara 1 dan 2 di atas, tetapi disebabkan factor ini. Banyak penyebab yang boleh merasakan emosi seperti kekecewaan, marahm sakit hati dan kesedihan. Biasanya bila bermasalah yang pada tahap kemuncak dan tak tahu nak meluahkan pada siapa, menangis adalah jalan penyelesaian untuk melepaskan sesak pada perasaannya.

4. Amarah.

Ada berbagai cara wanita mencurahkan rasa marahnya, antaranya adalah dengan menjerit, membebel tanpa henti, bersikap kasar, berdiam diri, dan ada juga yang menangis. Jika situasi sebegini berlaku, biasanya mereka ini inginkan diberi perhatian, didampingi dan keluhannya nak didengari oleh orang yang dikasihi. Dengan cara ini, membolehkan meredakan amarah mereka.

5. Terkenangkan sesuatu.

Hal sebegini semua orang lalui. Mengingati perkara silam samada suka atau pun sedah.

TETAPI…

Lelaki juga ingin dirinya difahami oleh wanita terutamanya orang yang dikasihi. Oleh itu, tiada salahnya wanita ini member perhatian kepada pasangannya terutamanya pada suami yang inginkan keadaan selesa bersama dengan isterinya. Tetapi yang penting masing-masing perlu saling memahami dan bekerjasama antara satu sama lain. Inilah yang dikatakan keluarga yang harmoni dan diberkati. Amin.. sama-samalah kita bermuhasabah diri…

No comments: