Sunday, October 18, 2009

COKLAT!!!! Rahsia disebaliknya..


Salam dan selamat sejahtera...


Pernah merasai keenakan Coklat??? ummm. Sedappp.. Sesuatu bahan makan yang tidak asing lagi dalam hidup kita. Siapa yang tidak gemar memakan coklat??? Tiada bukan.. Coklat juga menjadi satu simbul tertentu dalam sesuatu perkara. Coklat sering dikaitkan dengan kekuatan dan stamina, tenaga dan kuasa serta kesihatan dan keceriaan. Menurut beberapa kajian terkini tentang coklat, bahan koko itu mampu bertindak sebagai antioksida yang baik untuk badan. Selain itu, coklat juga mampu menceriakan hari kamu. Menurut kajian keceriaan yang di lakukan ke atas wanita Oxford mendapati mereka yang menghidu haruman daripada minyak asli Cocoa Therapy menjadi ceria selepas beberapa minit menghidunya.

Penting juga diketahui ialah, secara umumnya ‘dark coklat’ mempunyai bahan yang amat berguna
pada kesihatan tubuh. Misalnya flavonoids dan polyphenol yang merupakan bahan antioksida yang
boleh menurunkan kadar kolesterol, mengurangkan tekanan darah, melindungi tubuh daripada pelbagai penyakit, serta membersihkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh, yang akhirnya boleh mengakibatkan kanser. Selain dari itu, coklat juga turut mengandungi theobromine dan caffeine yang boleh memberikan tenaga kepada tubuh.


Sebenarnya banyak khasiat yang terkandung di dalam coklat yang kita tidak ketahui.

Coklat untuk Gairah Seks dan Simbol Cinta
Alasan mengapa banyak orang memberikan coklat untuk orang tersayang adalah karena coklat sering dianggap sebagai makanan cinta. Hal ini disebabkan kerana coklat memiliki tekstur yang lembut dan akan lumat secara perlahan saat dikemam dalam mulut. Ini memberikan kesan sensual bagi orang yang memakannya. Selain itu, coklat dapat memberikan efek nyaman, rileks dan dapat meningkatkan gairah seksual.

Rasa nyaman yang ditimbulkan setelah menikmati coklat bukan hanya perasaan saja, kerana coklat mengandung ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak. Zat-zat inilah yang merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan membentuk perasaan yang selesa dalam diri seseorang. Selain itu, zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung yang membuat kita terjaga dan bersemangat. Efek ini juga boleh diperoleh dari kafein pada kopi atau teh. Manfaat lainnya dari theobromine adalah dapat meredakan batuk.

Terkandung pula phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira, meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta. Itulah alasan lain mengapa coklat sering diberikan sebagai hadiah tanda cinta.

Manfaat Coklat untuk Kesehatan
Coklat dengan kandungan kakao (biji coklat) lebih dari 70% juga memiliki manfaat untuk kesihatan, kerana coklat kaya dengan kandungan antioksidan iaitu fenol dan flavonoid. Dengan adanya antioksidan, ia mampu untuk menyerap radikal bebas dalam tubuh. Besarnya kandungan antioksidan ini adalah sebanyak 3 kali lebih banyak dari teh hijau, minuman yang selama ini sering dianggap sebagai sumber antioksidan.

Dengan adanya antioksidan, membuat coklat menjadi salah satu minuman kesehatan. Fenol, sebagai antioksidan mampu mengurangkan kolesterol pada darah sehingga dapat mengurangkan risiko terkena serangan jantung. Ia juga berguna untuk mencegah timbulnya kanser dalam tubuh, mencegah terjadinya stroke dan darah tinggi. Ada sesetangah pihak mengatakan bahawa dengan memakan coklat dapat mengurangkan berlakunya penyakit kanser payudara.

Coklat juga mengandung beberapa vitamin yang berguna bagi tubuh seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D, dan vitamin E. Selain itu, coklat juga mengandung zat dan juga nutrisi yang penting untuk tubuh seperti zat besi, kalium dan kalsium. Kakao sendiri merupakan sumber magnesium yang tertinggi. Jika seseorang kekurangan magnesium, dapat menyebabkan hipertensi, penyakit jantung, diabetes, sakit persendian dan masalah bulanan wanita yaitu pra menstruasi (PMS). Dengan makan coklat akan menambah magnesium dalam kandungan gizi harian yang menyebabkan meningkatnya kadar progesteron pada wanita. Hal ini mengurangi efek negatif dari PMS.

Coklat untuk Kecantikan
Manfaat lain dari coklat adalah untuk kecantikan, kerana antioksidan dan katekin yang ada di dalamnya dapat mencegah penuaan diri. Jadi makan lah coklat banyak-banyak unutk kurangkan penuaan. Hahahahaha..


Telah kita ketahui. Coklat juga sering digunakan sebagai ungkapan tanda cinta seseorang kepada orang yang dicintai. Tidak kurang juga dengan coklat sahaja dapat meluluhkan hati seseorang yang kita sayang. Sebab itu, banyak iklan coklat yang diterbitkan banyak berkaitan dengan mempamerkan kasih sayang dan percintaan terhadap seseorang. Untuk dijadikan sebagai hantaran juga tidak kurang pentingnya coklat ini, mesti sahaja ada rekaan yang berasaskan coklat. Oleh itu, apa salahnya untuk kita memberikan sebungkus coklat kepada pasangan kita, unutk menunjukkan yang kita amat menyayanginya. Itulah yang

No comments: