Wednesday, March 4, 2009

Niat Hitam Niat Putih Antara Dua Agama

“Saya ingin tahu, apakah yang mendorong anda datang melawat Belfast Islamic Centre?” saya mengajukan soalan tersebut kepada sekumpulan lelaki dan wanita Katholik yang melawat masjid tempat saya bekerja.

“Kita adalah masyarakat yang cerdik dan boleh berfikir sendiri. Kami tidak pernah melihat sesuatu yang diburuk-burukkan sebagaimana media memburuk-burukkan Islam. Kami sudah bosan dengan telatah media. Agak mengejutkan apabila kami menemui alamat Islamic Centre ini di dalam direktori. Rupa-rupanya ada masjid di Belfast. Sebab itulah kami mengambil keputusan untuk bertemu sendiri dengan orang Islam dan mengenali mereka secara dekat,” jawab salah seorang daripada ahli rombongan itu.

Pelbagai soalan yang mereka ajukan sepanjang sejam sesi dialog yang saya kendalikan. Ia merupakan rutin biasa kerana semenjak peristiwa 11 September 2001, Belfast Islamic Centre menjadi tumpuan pelbagai pihak. Kadang-kadang tetamu datang secara bersendirian, berdua, satu kereta, satu van dan malah satu bas. Jangan terkejut jika ada di kalangan pengunjung itu, dihantar oleh pihak gereja! Khususnya gereja Katholik.

Nampaknya, propaganda anti teroris yang dilancarkan oleh Amerika Syarikat di bawah kabinet Bush, menjadi reverse pscyhology yang membalikkan faedahnya kepada semua pihak yang mencari kebaikan. Faedah buat Islam dan Muslim.

Tidak saya nafikan, di peringkat awal sejurus selepas insiden 11 September, Belfast Islamic Centre memang menjadi sasaran kemarahan penduduk sekitar Belfast. Beberapa kali insiden kurang baik menimpa, malah tingkap masjid juga pernah pecah akibat batu yang dibaling oleh beberapa individu yang ‘marah tak bertempat’. Ketika itu, solat Jumaat juga memerlukan kepada pengawasan pihak polis.

Namun, selepas kemarahan itu reda, keadaan yang berlaku menjadi sebaliknya. Masjid kami dan kebanyakan masjid di sekitar United Kingdom dan Ireland menjadi tumpuan mereka yang selama ini tidak pernah tahu apa-apa tentang Islam. Sifirnya seperti cerita Tufail ibn Amr di zaman Rasulullah SAW. Akibat propaganda musuh, timbul keinginan untuk mencari kebenaran dan akhirnya beroleh iman.

Menjadi Imam muda di sebuah masjid yang komunitinya seperti umat Islam di Belfast, bukanlah suatu tugas yang mudah. Tidak pernah saya sangka bahawa cabarannya akan sebesar apa yang telah saya tempuhi.

Namun dalam pelbagai kerenah umat Islam di sana, perkara yang paling mendukacitakan saya adalah tabiat suka bertengkar dan bergaduh sesama sendiri. Malah saya ditawarkan memegang jawatan Imam atas motif yang berkaitan. Saya orang Malaysia, maka saya dianggap tidak bias kepada pihak Pakistan atau Arab yang sentiasa tidak sependapat.

Ironinya, kesusahan bekerja sebagai Imam sering terubat apabila saya berurusan dengan non Muslim. Mungkin suasana di Ireland yang masih memberikan kedudukan yang signifikan kepada agama, urusan dakwah dan birokrasi membabitkan Islamic Centre banyak mendapat sokongan yang positif.

BERURUSAN SECARA PROFESIONAL

bic

Saya dan Jamal Iweida semasa meraikan rombongan wartawan British Satelite News untuk dokumentari CNN

Bertugas sebagai Minister of Religion, saya perlu banyak berurusan dengan pelbagai pihak di semua peringkat masyarakat. Mujur juga Presiden masjid, Jamal Iweida, tidak lokek membantu saya, khususnya dalam memperkenalkan saya kepada pihak-pihak berwajib, sama ada di Jabatan Polis mahu pun paderi-paderi yang ada di sekitar Ireland Utara.

“Apa berita terkini?” saya bertanya kepada Father James (bukan nama sebenar).

“Ada dua banduan Muslim baru. Mereka meminta kelengkapan solat dari Tuan Imam,” beliau memberitahu saya.

Father James bertugas sebagai Chaplain di penjara HMP Maghaberry di Belfast.

Seperti biasa, saya membungkuskan sejadah serta bahan-bahan bacaan untuk disampaikan kepada dua banduan yang dimaksudkan. Sudah menjadi rutin, Father James akan berkunjung ke masjid dari semasa ke semasa untuk bertukar-tukar pandangan tentang isu-isu semasa di samping memaklumkan kepada saya tentang adanya banduan baru yang menghuni penjara berkenaan.

“Henry tu buat masalah lagikah?” saya bertanya.

Father James ketawa kecil.

“Semua orang sudah biasa dengannya. Masalah yang ditimbulkannya sudah jadi seperti hiburan pula kepada kami,” jelas beliau.

Henry yang dimaksudkan itu adalah bekas aktivis IRA. Apa yang mengejutkan kami ialah apabila beliau mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Namun beliau kekal dengan ‘jiwa ganasnya’ dan agresif mempertahankan pendapat-pendapat beliau di samping banduan-banduan yang lain. Terkenang pula saya kepada sirah Amir al-Mu’mineen, Umar al-Khattab radhiyallaahu ‘anhu.

Demikianlah rutin kerja saya semasa bertugas sebagai Minister of Religion di Belfast Islamic Centre. Adalah suatu kebiasaan untuk saya bekerjasama dengan pelbagai pihak termasuk paderi-paderi daripada pelbagai institusi yang wujud di sana. Biar pun ada perbezaan yang ketara di antara kemesraan pihak masjid dengan gereja Katholik berbanding Protestant, namun asas tugasan masing-masing tetap dapat dilakukan secara profesional.

PENJARA MAGILLIGAN

magilligan

HMP Magilligan

Bekerja secara profesional juga, memberikan saya pengalaman berurusan dengan kakitangan Penjara Magilligan di utara Ireland Utara. Saya telah dijemput untuk ke penjara tersebut bagi membuat pemeriksaan terhadap prosedur penyediaan makanan Halal di penjara berkenaan. Saya dikhabarkan yang ada lima orang banduan Muslim membuat aduan bahawa mereka tidak disediakan dengan makanan Halal.

Perjalanan ke penjara tersebut memakan masa lebih 2 jam. Saya menaiki bas dari Belfast menuju ke bandar Coleraine. Dari situ, warden penjara tersebut menjemput saya dengan pacuan empat roda menuju ke sana. Semasa di penjara tersebut saya telah dibawa melawat ke dapur tempat makanan dimasak. Saya lihat kesemua daging halal diletakkan di dalam peti ais yang berasingan. Kemudian saya periksa invois pembelian daging tersebut dalam tempoh setahun sebelumnya dan ternyata ia dibeli dari Shah Jalal, pembekal daging Halal yang sedia maklum di kalangan kami orang Islam di Belfast.

Kemudian, saya diberitahu yang makanan Halal dimasak terlebih dahulu secara berasingan sebelum pekerja memasak makanan lain. Malah saya ditunjukkan dengan demonstrasi penyediaan makanan Halal di penjara itu. Saya berpuas hati dengan seluruh prosesnya.

“Saya harap Tuan Imam dapat yakinkan banduan kami bahawa kami sudah mencuba yang termampu untuk menyediakan makanan Halal,” ujar Ketua Warden penjara yang mengiringi lawatan saya.

“Saya cuba”, saya menjawab.

Saya dibawa ke sebuah bilik mesyuarat dan di bilik tersebut saya bertemu dengan enam orang banduan. Tiga berbangsa Arab, seorang Pakistan, seorang Bangladesh dan seorang lagi Irish yang dikatakan mahu memeluk Islam. Selepas berbual dan bertanya khabar, saya pergi kepada topik utama yang membawa kedatangan saya ke penjara Magilligan tersebut.

“Saya sudah membuat pemeriksaan secara terpeinci tentang prosedur penjara menyediakan makanan Halal. Saya selaku Imam ingin memberikan penegasan kepada saudara semua bahawa pihak penjara telah membuat yang terbaik. Mereka telah asingkan sepenuhnya semua daging halal itu ke peti ais yang berasingan. Malah mereka juga memasaknya secara berasingan,” saya membuat penjelasan.

“Tapi mereka pernah hidangkan kepada saya sarapan telur bersama crispy bacon,” ujar salah seorang daripada banduan tersebut.

“Ya, saya sudah dimaklumkan tentang hal tersebut. Ia adalah kesilapan yang amat jarang berlaku dan mereka sudah meminta maaf. Ia adalah kes yang amat terpencil. Kamu tidak akan berjumpa dengan kesanggupan penjara meminta maaf kepada banduan kalau kamu dipenjarakan di negara-negara kita umat Islam!” saya memberikan maklum balas.

“Tapi mereka masak bukan-bukan. Rasanya sungguh tidak sedap!” ujar banduan berbangsa Pakistan itu.

“Wah, kalau kamu nak makan sedap, jangan mengedar dadah! Ini penjara, bukan asrama!” saya naik berang dengan kerenah banduan tersebut.

Selepas berbincang tentang keperluan bahan bacaan, sejadah dan bilik khas untuk mereka bersolat Jumaat, saya telah cuba menyelesaikan beberapa soalan terakhir yang ditanya oleh banduan Irish tersebut. Beliau berpuas hati dan menegaskan bahawa beliau benar-benar telah bersedia untuk memeluk Islam.

Asyhadu an Laa Ilaaha Illallah. Wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah!” Alhamdulillah bertambah seorang lagi saudara baru saya.

Banduan Arab yang ada di situ berjanji akan membimbing saudara baru tersebut.

Saya pulang ke Belfast dengan hati yang amat gembira. Pengalaman mengendalikan urusan penjara itu akan saya kenang sampai bila-bila. Pengislaman banduan Irish tersebut berlaku tanpa sebarang masalah malah pihak penjara bersikap amat profesional dalam mengendalikan hal ini. Banduan tersebut menyatakan bahawa pihak penjara tidak perlu menukarkan pendaftaran agamanya di dalam rekod penjara kerana tidak mahu menyusahkan pihak pentadbiran.

Masing-masing tahu bidang tugas masing-masing, serta bijak mencari common issues untuk dibincang dan dibualkan bersama. Titik persamaan dikembangkan. Titik perbezaan dihindarkan.

Subhanallah…

Selama saya bertugas, hanya sekali sahaja saya menerima kunjungan non Muslim yang bersifat provokatif lagi mencabar. Selebihnya datang dengan rasa ingin tahu yang amat luhur, dan kami di masjid menyambutnya dengan penuh komitmen.

Ziarah yang provokatif pada suatu petang itu berlaku di antara saya dengan seorang Paderi Kristian Arab yang sedang belajar PhD di Fakulti Teologi Universiti Queen’s di Belfast.

Beliau berasal dari Iraq.

abusaif_qub

Pernah dipertanggungjawabkan sebagai Muslim Chaplain di QUB Belfast ini

LAWATAN PADERI ARAB KE MASJID

“Mr. Imam, saya dukacita kerana kamu telah ‘memurtadkan’ penduduk tempatan di sini,” kata paderi tersebut kepada saya. Agak terkejut juga saya, apabila bicara saya dengannya bermula dengan kenyataan sebegitu.

“Boleh tuan jelaskan apa yang tuan maksudkan?” saya cuba menyoal kembali.

“Agama Kristian sudah stabil dan baik di sini. Kenapa mesti kamu propagandakan Islam di sini? Apakah kamu mahu mengajak penduduk di sini menganut agama yang buruk seperti agama Saddam Hussein?” beliau nampak sungguh emosi.

“Orang Islam di Iraq sangat zalim terhadap kami. Saddam Hussein telah menindas kami dengan begitu teruk di sana. Dan sekarang kamu berhasrat membawa agama Saddam kepada penduduk Kristian di sini?” ujarnya lagi.

Saya cuba menggagahkan diri untuk terus tersenyum walaupun dengan perisa yang agak kelat.

“Saya rasa istilah saya memurtadkan penduduk di sini agak keterlaluan. Ia lebih sesuai digunakan terhadap orang seperti kamu di negara-negara umat Islam. Orang seperti kamu yang banyak memurtadkan orang kami!” saya cuba menangkis tuduhan beliau.

“Ah, sama sahaja dengan kamu. Kamu juga buat perkara yang sama!” kata paderi Arab tersebut. Hah, jerat saya sudah mengena.

“Oh tidak sama. Saya di sini, tidak sama dengan kamu di tempat kami. Saya di sini hanya bertugas memberikan penerangan tentang agama Islam terutamanya ketika saya ditanya mengenainya. Apa yang saya ceritakan benar-benar tentang Islam semata-mata. Seandainya mereka bertanya tentang Kristian, barulah saya sentuh mana-mana perkara yang saya tahu. Jika mereka menerima Islam, mereka menerimanya kerana mereka yakin dengan kebenaran Islam.

Sedangkan kamu di tempat umat Islam tidak begitu. Kamu bukannya bercerita tentang kebenaran agama Kristian. Apa yang kamu buat adalah meragukan umat Islam yang jahil terhadap agamanya. Kamu perdaya mereka dengan bantuan duit dan saya akui kamu memang banyak duit. Akhirnya, saya rasa gerakan Missionari seperti kamu bukan bermatlamat membawa orang kepada agama Jesus, tetapi lebih kepada mengeluarkan mereka dari Islam. Itu sahaja. Maka kita tidak sama, kita berbeza!” saya menjelaskan persepsi saya dengan tegas. Di hadapan orang seperti ini, jangan teragak-agak.

“Kamu orang Islam memang pandai berteori, tetapi bila sampai kepada praktikal, jadilah kamu seperti Saddam Hussein,” beliau mula berkasar dengan saya.

“Saya hairan, kenapa kamu asyik menyebut tentang Saddam. Sejak bila kami mewakilkan Saddam untuk melaksanakan Islam? Kamu membenci Saddam, tidak ubah seperti bencinya kami kepada dia. Rasional sikit, tuan! Kamu pun tahu Saddam itu bukan orang yang layak untuk kamu jadikan cermin menilai Islam,” saya cuba menangkis dakwaan beliau.

“Kamu bercakap seolah-olah kamu tahu benar tentang apa yang berlaku di Iraq,” beliau semakin hilang buah perbualan.

“Saya tidaklah tahu serba serbi tentang Iraq. Tetapi untuk saya katakan saya tidak tahu apa-apa, tidak sama sekali. Saya belajar di Jordan, negara jiran kamu. Saya sudah masak serba serbi dengan apa yang ada di tempat kamu,” saya ‘memecahkan’ rahsia latar belakang saya.

“Oh, jadi kamu boleh berbahasa Arablah ya! Baguslah, bolehlah kamu baca Bible di dalam Bahasa Arab. Perbaiki sikit pengetahuan kamu. Jangan tahu menyalahkan Kristian sahaja,” beliau menyindir saya sambil menghulurkan senaskhah Bible di dalam Bahasa Arab.

arabic-bible

“Sepatutnya kamu gunakan Bahasa Arab kamu untuk memahami al-Quran. Saya hairan, bagaimana setelah al-Quran diturunkan di dalam bahasa kamu, kamu masih belum dapat melihat Islam dengan adil. Kamu mahu memilih Islam atau tidak, itu terpulang. Tetapi sepatutnya kamu boleh menjadi seorang Kristian yang lebih baik pengetahuannya tentang Islam kerana kamu boleh berbahasa dengan bahasa Islam. Sesungguhnya beriman atau tidak, ia memang pilihan Allah. Puji untuk-Nya yang telah memilih saya,” saya mahu segera menamatkan perbualan kami.

“Saya beri amaran kepada kamu supaya menghentikan perbuatan kamu memurtadkan orang Kristian di sini. Kami tidak mahu apa yang berlaku di Iraq, kamu bawa ke sini!” paderi tersebut memberi isyarat jari telunjuknya kepada saya.

“Apa yang berlaku di Iraq, memang tidak akan saya bawa ke sini. Saya juga berharap kamu tidak membawa apa yang ada di Iraq ke sini!”, jawab saya.

“Apa maksud kamu?”, tanyanya.

“Sama ada Kristian atau Islam, Kristian Arab dan Muslim Arab, kedua-duanya bermasalah. Suka bertengkar. Jika kamu boleh buang kebiasaan bertengkar kamu, saya kira kita boleh berdiskusi dengan baik. Sudah berkali-kali saya berdiskusi dengan paderi dari kalangan penduduk tempatan. Kami tiada masalah. Berbeza sekali dengan kamu yang datang ke masjid ini dengan penuh emosi sehingga saya pun tidak tahu kamu sebenarnya mahu mengajak perbincangan ini ke mana,” saya perlu bertegas .

Paderi Arab tersebut bingkas bangun, menyerahkan sebuah kaset ceramah tentang kesalahan al-Quran yang disampaikan oleh seorang Missionari di dalam Bahasa Arab dan beliau enggan berjabat tangan dengan saya.

I’ll be watching you!” katanya dengan nada mengugut.

God will be watching us!” saya menjawab sambil menghantarnya ke pintu masjid.

Pengalaman petang itu sentiasa tersemat di dalam fikiran saya. Itulah kali pertama saya berdepan dengan seorang paderi yang provokatif. Sedangkan selama ini saya tidak mempunyai sebarang masalah apabila berurusan dengan ‘rakan sejawat’, khususnya yang bermazhab Katholik.

ISU KALIMAH ALLAH, KAABAH, BAITULLAH DAN SOLAT

theherald

Pengalaman saya di Ireland menimbulkan rasa sangsi yang tinggi terhadap motif di sebalik kekerasan pihak The Herald yang bermati-matian mahu mempertahankan ‘hak’nya menggunakan lafz jalalah kalimah Allah, kalimah Baitullah, Solat dan Kaabah di dalam penerbitan mereka yang berbahasa Melayu.

Biar pun saya menjunjung Islam atas kebenarannya yang menjadi asas keyakinan saya, ia tidaklah pula mewajibkan saya untuk mengheret grandiose attitude, bersifat defensif secara membuta tuli malah keyakinan saya terhadap kebenaran Islam menjadikan isu penggunaan kalimah Allah di dalam penerbitan Kristian berbahasa Melayu terlalu kecil untuk menggugat Islam.

Saya tidak melihat isu ini perlu diselesaikan dengan mengemukakan maklumat berkaitan asal usul kalimah Allah di dalam Bahasa Arab dan perkembangan penggunaannya di luar konteks Islam dan Muslim pada hari ini. Malah keterangan-keterangan al-Quran tentang dialog di antara Islam dan Musyrikin di Mekah tentang Aqidah Tauhid mengesakan Tuhan, menggunakan lafz jalalah sebagai common term yang dirujuk. Apa yang dibetulkan adalah konsep tentang Allah dan bukannya perebutan hak melafaz.

Justeru, jika didalami permintaan pihak The Herald itu, ia mungkin boleh menjadi medan titik dialog yang lebih menyuburkan kefahaman tentang konsep yang betul tentang Islam.

Tetapi jangan pula kita terlalu naif dan kaku di dalam proses berfikir.

Sesungguhnya, kesangsian yang timbul di kalangan Muslim terhadap tuntutan-tuntutan ini juga mempunyai asas yang kukuh. Jika kita berorientasikan output, soalan yang perlu diperjelaskan, apakah hak Jesus yang mahu dipertahankan oleh The Herald dalam isu ini? Mengapa kalimah Allah, Baitullah, Kaabah dan Solat mahu digunapakai di dalam penerbitan versi Melayu dan tidak Inggeris? Bagaimana dengan ritual di dalam sermon, apakah lafaz Allah juga diguna pakai sebagai gantinama sebagaimana gereja-gereja Kristian pelbagai aliran di negara Arab?

Malah, soalan terbesarnya ialah, bagaimanakah kita boleh mengabaikan keraguan terhadap motif di sebalik tuntutan itu ketika komik-komik dan risalah-risalah yang mengelirukan disebar secara tidak bertanggungjawab termasuk di sekolah menengah berdekatan kediaman saya, sebagaimana yang dikemukakan oleh YB Zulkifli Nordin di Parlimen baru-baru ini? Rujuk Hansard Parlimen bertarikh 26 Februari yang lalu. Lafaz Allah digunakan dalam bentuk yang sangat mengelirukan. Bukan mengelirukan saya, tetapi mengelirukan kelompok umat Islam yang sudah sedia jahil terhadap asas-asas agama mereka sendiri.

Sesungguhnya dalam suasana Malaysia seperti hari ini, saya lebih mengharapkan agar kaum Muslim menekuni dan belajar tentang Islam dengan sebaiknya, dan dalam masa yang sama penganut agama Kristian, Hindu dan Buddha juga memperbaiki kefahaman mereka tentang agama masing-masing. Saya percaya, jika semua pihak jujur dalam memegang motif dan niat baik mereka, maka kesemua agama yang ada itu akan mengelokkan pengikutnya.

Apabila pihak The Herald bermati-matian mahu mempertahankan haknya menggunakan kalimah Allah di dalam penerbitan mereka, saya lebih banyak mencium konotasi ‘politik’ berbanding keluhuran agama.

Sewajarnya kita mencontohi suasana seperti di Ireland.

Seseorang memeluk Islam kerana kefahamannya tentang Islam, dan seseorang juga jika mahu memilih agama Kristian, biarlah ia kesan daripada kefahamannya tentang hujah dan rasional di dalam Kristianiti dan bukannya kerana motif-motif yang lain. Pemelukan mana-mana agama kerana terkeliru atau menjadi mangsa kekeliruan, hanya membanyakkan sampah di dalam masyarakat. Tidak berguna untuk mana-mana agama.

Penilaian saya terhadap paderi-paderi Irish yang saya kenal semasa di Ireland berbanding dengan paderi Arab yang berkonfrontasi dengan saya seperti yang diceritakan sebelum ini, ia berbalik kepada soal motif. Apabila kita berniat baik, empat orang Minister of Religion boleh mempunyai 1001 agenda untuk mereka duduk semeja dan saling bekerjasama untuk kebaikan komuniti masing-masing.

Tetapi apabila motif dicemar oleh dendam, emosi dan membawa kepentingan-kepentingan selain kepentingan prinsip keluhuran beragama, perbezaan di antara sistem-sistem kepercayaan ini boleh menjadi api marak yang membakar segala-galanya.

Ia adalah sebuah pertarungan yang LOSE-LOSE.

3_69 “Segelintir daripada ahli Kitab suka dan berangan-angan kiranya mereka dapat menyesatkan kamu; padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka pula tidak menyedari (akibat yang buruk itu)” [Aal ‘Imraan 3: 69]

Lakum Deenukum Wa Liya Deen!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang

__ERTI HIDUP PADA MEMBERI. Perkongsian anda, biar pun hanya secawan kopi amat bermakna dalam usaha menampung perjalanan saifulislam.com ini. Terima kasih





© SAIFULISLAM.COM (1998 – 2008)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Saifulislam.Com dihasilkan untuk tujuan pendidika

© SAIFULISLAM.COM (1998 – 2008)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Saifulislam.Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Saifulislam.Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin SAIFULISLAM.COM terlebih dahulu.

"Erti Hidup Pada Memberi"

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

No comments: