Sunday, February 15, 2009

Renungan bersama...

Hidup ini adalah anugerah..

Hari ini sebelum engkau berfikir untuk mengucap kata-kata kasar,ingatlah akan seseorang yang tidak boleh@bisa berbicara.

sebelum engkau mengeluh mengenai cita rasa makananmu, ingatlah akan seseorang yang tidak punya apa pun untuk dimakan.

sebelum engkau mengeluh tentang suami@isterimu, ingatlah seseorang yang menangis kepada Tuhan meminta pasangan hidup.

sebelum engkau mengeluh tentang anak-anakmu, ingatlah akan seseorang yang begitu mengharapkan kehadiran seorang anak, tetapi tidak mendapatnya.

dan ketika engkau lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu, ingatlah akan orang yang menganggur.

ketika engkau dikurniakan pancaindera yang baik dan tubuh badan yang sihat, ingatlah orang buta dan pekak yang tidak bisa menikmati keindahan dunia serta orang cacat yang tiada kaki atau tangan atau kedua-duanya.

sebelum engkau menuding atau menyalahkan orang lain. ingatlah bahawa tidak ada seorang pun yang tidak berdosa dan kita harus menghadap pengadilan Tuhan.Dan ketika beban hidup tampaknya akan menjatuhkanmu, pasanglah senyuman di wajahmu dan berterima-kasihlah pada Allah s.w.t kerana engkau masih hidup dan ada di dunia ini.

Hidup adalah anugerah, jalanilah, nikmatilah ia sebaik mungkin. Nikmati setiap saat dalam hidupmu dengan menggunakan akal yang bijak, ilmu yang diperolehi dan kesempatan yang ada kerana itu mungkin tidak akan berulang lagi.

Renungan ini di petik dan di ambil daripada ruangan www.cikgu.net.com

No comments: