Tuesday, February 3, 2009

KEBAHAGIAAN TERBENTUK DARIPADA PEMIKIRAN ANDA SENDIRI

Adakah benar kebahagiaan itu datangnya daripada hasil apa yang kita fikirkan? Ya, secara hakikatnua ia adalah benar. Kerana apa? Kerana setiap apa yang kita fikirkan dan juga setiap apa yang kita katakana adalah merupakan suatu doa. Kita adalah seorang insan, hamba Allah yang sentiasa dahagakan kasih saying, kejayaan dan kebahagiaan di dunia mahupun di akhirat.

Sesungguhnya hasil pemikiran yang kita hasilkan akan melahirkan segala-galanya. Apa yang kita inginkan adalah terhasil daripada hati kita, daripada hati itu akan membawa ke otak kita yang akan membuahkan fikiran… dan akhirnyaa akan dibuktikan dengan tingkah laku, perbuatan dan memek muka. Apabila positif yang kita fikirkan, positiflah hasil tindakan. Tetapi apabila negatif fikiran kita, hasil yang akan kita lakukan juga adalah negatif. Sememangnya fikiran negatif tidak sepatutnya kita tanamkan dalam diri kita terutmanya dalam fikiran kita. Semua peristiwa penting dalam diri kita tidak akan membawa makna jikalau sentiasa kita tamankan buah fikiran yang negatif. Bagaimana kita sebagai seorang insan inginkan kebahagiaan jikalau pemikiran kita sentiasa negatif.

Kejayaan, impian, dan kebahagiaan pasti dapat dicapai dan setiap kesulitan pasti mempu diatasi dengan member harapan yang cerah dan cemerlang tanpa gentar dan ragu-ragu. Dengan harapan inilah kejayaan dan kebahagiaan yang sentiasa diinginkan pasti diraih semula.
Renungilah setiap buah pemikiran yang kamu tanamkan dalam pemikiran samada yang member menfaat atau sebaliknya. Awasi perasaan dan pemikiran yang bercelaru dan tanyalah pada diri kamu.

‘adakah benar tindakan yang aku lakukan’, ‘ apakah faedah yang akan aku perolehi daripada hasil pemikiran yang aku lakukan’

Jika ia tidak dapat memberikan hasil buah pemikiran yang akhir jawapan yang kita tidak ingini, buanglah benih yang tidak baik itu sejauh-jauhnya, buang dengan penuh yakin dan penuh harapan yang cemerlang tanpa ragu-ragu. Tamankan lah benih yang baru yang dapat memberikan hasil buah pemikiran yang kita inginkan. Akhirnya kita akan perolehi kejayaan dan kebahagiaan yang di redhai Allah.

“dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yangberiman” (ali imran:139)

No comments: