Friday, September 12, 2008

huh..kekuatan...

kekuatan???apa itu kekuatan??bagaimana nak perolehinya??itu lah persoalan yang sering saya mahupuun orang lain fikirkan..saya juga seperti insan lain yang lemah, dan daripada itu saya juga inginkan kekuatan dalam diri saya untuk saya meneruskan perjuangan hidup..tapi bagaimana..kekuatan boleh dikategorikan kepada 2keadaan iaitu kekuatan dalaman(rohani dan emosi) dan kekuatan fizikal..bagi saya kedua-dua kekuatan ini amat penting dan kita perlu seimbangkan kedua-duanya, terutamanya bahagian rohani..dalam rungan ini, saya fikir nak berkongsi sedikit pengalaman hidup saya...

saya nak berkongsi pun sebab saya sering terfikir bahawa apabila seseorang hilang daya kekuatan dalam dirinya....terus give up...saya merasakan itu bakan lah jaln yang terbaik pun..ini kerana ada sesetengah rakan saya yang bermasalah sering seperti ini..dengan alasan

'aku dah tak da kekuatan lagi...dorongan untuk aku dah tak da...lebih baik aku give up'

saya anak pertama daripada 3orang adik beradik...keluarga saya sederhana(walauppun sederhana dapatlah juga saya hidup berkeadaan selesa :) )ibu saya menghidap penyakit kanser payu dara manakala ayah pula sakit jantung (Alhamdulillah sekarang dah pulih walaupun tak sepenuhnya). huuuuuuu.....memang mencabar dalam berkeadaan sebegini sewaktu saya masih belajar...sangat tertekan...pernah juga saya terfikir nak berhnti belajar...tapi saya berfikir kembali bagaimana dengan masa dpan saya pula....adakah cerah secerah mentari yang bersinar..Ya Allah....hanya Allah saja yang tahu apa yang saya alami...dengan menjaga ibu di hospital, belajar di sekolah...nak exam lagi....memang tercabar...

Alhamdulillah, akhirnya saya dapat juga melanjutkan peajaran di Universiti...sepanjang tempoh saya melalui sumu tu...banyak yang saya dapat...bagaimana menguruskan diri dan emosi dalam keadaan 'konflik'..apa yang penting mind set kita nak betul...jangan jadikan masalah itu sebagai masalah...tetapi jadikan ia sebagai motivasi dalam diri kita...haaaa, masalah tu kan negatif..motivasi tu posotif..jadi kita perlu bijak menukar negatif kepada positif..mind set...lagi pun dah banyak pakar-pakar motivasi mengatakan kepentingan berfikiran psitif...banyak kelebihan.....tapi kadang-kadang yang negatif pun perlu juga (dalam kuantiti yang sedikit dan terkawal) unutk memajukan diri...sebab daripada negatif tu la yang dapat mewujudkan inisiatif baru dalam memajukan sesuatu perkara terutamanya dalam diri...ia seumpama menjadi booster/anjakan paradigma...

satu lagi sunnah rasullullah...yang perlu kita lakukan....tak berat pun...SENYUM...ukirkanla senyuman yang ikhlas dan palaing manis dalam hidup anda...kerana ia dapat memberi kesan yang positif dalam membangunkan mood anda, dan dapat meningkatkan energy diri....ia merupakan suatu kuasa yang luar biasa yang Allah kurniakan kepada hambanya....Syukur Alhamdulillah...kita lihat contah rasullullah sahaja dah mencukupi...betapa cekalnya baginda mengharungi dugaan untuk menyebarkan agama islam...baginda tetapi ukirkan senyuman..saya ada membaca beberapa buku yang dikarang oleh pakar psykologi islam mahupun barat...senyuman ini memberikan kita seribu makna..dengan senyuman jugalah yang dapat membangunkan dan menjatuhkan seseorang...nampak tak betapa besarnya kehebatan senyaman ni...daripada senyuman...setiap tindak tanduk dan corak pemikiran kita aka menjadi lebih tersusun...menjadi tenang tidak kelamkabut..dengan senyum juga kita menjadi sihat...minda cerdas, badan pun sihat...betul tak..

jangan terlalu bergantung pada kekuatan orang lain..ni yang selalu terjadi...bila dah tak da dorongan orang lain..jadi takk tentu hala..carilah kekuatan dalam diri sendiri..saya yakin setiap orang mempunyai kekuatan yang tersendiri..jadi kita lebih yakin unutk melakukan sesuatu perkara..lagipun sampai bila kita nak bergantung pada orang lain???

yang paling penting...sudah tentula memohon kepada yang maha Esa..banyakkan mendekatkan diri kepadaNya...ini yang amat penting dalam segala hal..

begitu lah yang saya lakukan unutk meneruskan kehidupan dengan harapan ia lebih bersinar pada masa hadapan...

"jangan menyerah kalah sebelum kita habis berjuang, selagi keputusan kita tidak ketahui"

"when you know want you want, and want it bad enough, you will finda way to get it"
Jim Rohn:motivational speaker, philosopher and author

jalanilah kehidupan denga penuh bermakna..dan dengan ketabahan yang ada...

2 comments:

Ayda said...

Helmy,
Tahniah dengan blog ni. Terima kasih juga kerana link blog PSS SMKDS.
Bagus juga blogging ni; generate ideas, remedy kepada stres dan bnyk lagi.
Happy blogging.

mie said...

thanks pn ayu...hehehe...pn ayu lah pencetus inspirasi saya nak memulakan blog ni...memang betul, disamping berkongsi maklumat kita dapat hilangkan stress juga...tapi saya masih dalam proses pembelajaran lagi...masih tak setanding pn ayu..hehe...saya linkkan blog PSS SMKDS juga keran myb masih ramai lagi yang tidak mengetahui sk sdah ada blog sendiri...insyaALLAH akan datang mane tau website sk plak muncul!!!